Tuesday 25 May 2010

Dua Kapal Terbang?

Perjalanan kami ke London di uji dengan satu lagi episod. Episod dua kapal terbang. Kami sepatutnya berlepas jam 10.05 pagi waktu Malaysia. Dah duduk diam-diam dalam kapal terbang, semua penumpang dah sedia nak terbang, tetiba kapten kapal kata pintu kargo tak leh tutup. Jurutera sedang bertungkus lumus nak tutupkan pintu tu.




Kapal terbang pertama (MH004) yang tak boleh terbang




















Ammar & Aisyah dah sedia nak terbang (dalam kapal terbang pertama)

Lepas setengah jam, masih tak leh tutup, kapten kata kemungkinan besar kami semua kena tukar kapal. Selepas sejam, barulah kapten 'confirm' yang kapal tak boleh terbang hari ini. Katanya, " Kapal terbang ini sah tidak boleh terbang pada hari ini." Dalam kepala kami, kena balik rumah dulu ke hari ini. Lepas tu baru dia sambung, " Kita tukar kapal terbang, dijangka berangkat jam 12.30. Pun begitu, bukanlah senang untuk saya dan isteri dengan bayi dan dua anak dengan 'hand luggage' yang agak banyak dan berat pulak untuk pindah kapal terbang. Jauh pulak nak berjalan ke terminal lain, hanya Allah yang beri kekuatan. Dalam perjalanan, sempat juga kami berhenti makan 'Apple Pie Burger King' gara-gara perut dah lapar. Rezeki dari Allah.
















Dalam perjalan ke kapal terbang ke-2. Ada shuttle yang Ammar bawak belakang tu tapi tak jalan. :)

Alhamdulillah, masuk pesawat ke dua jam 12.30, jam 1 terus berlepas.
















Ammar dah layu dan Aisyah terus tido sebaik masuk kapal terbang kedua.

Pengajarannya:

1. Jangan bawak banyak 'hand luggage'. Walaupun kami tahu sebelumnya, tapi kami ni terpaksa sebab banyak sangat barang nak bewak ke UK. 120 kg (maximum) dah masuk kargo. Bakinya itulah yang kami bawak naik ke atas.

2. Doalah kepada Allah selalu, zikir dengan ' Lahaulawalaquwwataillabillah'. InsyaAllah, mampu memberi kekuatan kepada kita dalam menghadapi segala musibah dan dugaan.

Allah Maha Mengetahui. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

No comments:

Post a Comment