Sunday 6 January 2008

Penyelidik UTP cipta biodiesel biji getah

Berita dari utusan:


TRONOH 3 Jan. – Sekumpulan pensyarah Universiti Teknologi Petronas (UTP) hari ini berjaya menghasilkan biodiesel daripada biji getah yang terbukti lebih murah serta lebih berkualiti berbanding biodiesel yang dihasilkan daripada minyak sawit.

Apa yang menakjubkan biodiesel daripada biji getah ini bukan sahaja boleh digunakan di negara yang beriklim panas tetapi boleh digunakan di negara beriklim sejuk tanpa memerlukan pengubahsuaian kimia.

Ketua Pengkaji biodisel daripada biji getah UTP, Mohd. Tazli Azizan, 26, berkata, ini kerana biji getah yang berlambak di negara ini, terbiar dan tidak digunakan langsung di lebih satu juta hektar ladang getah, dapat menghasilkan biodiesel dengan lebih murah berbanding persaingan terhadap minyak sawit dan bahan tumbuhan yang lain.

Beliau berkata, pihaknya mengkaji produk ini sejak tiga tahun lalu, berikutan biodisel yang dihasilkan daripada minyak sawit dianggap terlalu mahal ekoran kenaikan harga komoditi itu di pasaran antarabangsa.

Katanya, daripada kajian yang dijalankan, setiap hektar ladang getah mampu menghasilkan antara 800 hingga 1,200 kilogram biji getah setahun.

Beliau berkata, daripada jumlah itu mengikut jumlah keluasan ladang yang terdapat di negara ini, Malaysia mengeluarkan lebih sejuta biji getah dengan kira-kira 450,000 tan isinya setahun.

‘‘Berdasarkan kajian, setiap sekilogram biji getah dapat menghasilkan satu pertiga atau sebanyak 300 hingga 400 gram minyak biodisel,” katanya kepada Utusan Malaysia di UTP di sini hari ini.

Hasil daripada kajian luar biasa Mohd. Tazli bersama dua lagi pensyarah iaitu Prof. Madya Dr. Suzana Yusup dan Prof. Madya Ir. Abdul Aziz Omar dan beberapa pelajar telah merangkul pingat emas di Pameran Innova Eureka di Brussels, Belgium baru-baru ini.

Beliau bersama pensyarah itu memperoleh pingat emas menerusi Penghasilan Biodiesel Daripada Biji Getah: Dalam Bentuk Transesterifikasi pada pertandingan inovasi antarabangsa itu.

Katanya, proses menghasilkan biodiesel daripada biji getah ini begitu mudah iaitu dengan terlebih dahulu biji getah dikisar halus dan dicampur bahan untuk mengurangkan asid lemak seperti alkohol dan katalis tertentu yang menjadi ramuan khas yang dicipta oleh pensyarah berkenaan.

Beliau berkata, alkohol dan katalis ini bertindak sebagai penapis mengeluarkan minyak daripada biji getah dan selepas itu melalui dua peringkat penapisan.

‘‘Apabila berlaku proses mengurangkan asid lemak maka tindak balas untuk menghasilkan minyak biodiesel berkenaan sudah selesai,” katanya.

Menurutnya, pada masa kini, kos penghasilan di makmal setiap kilogram biodiesel biji getah ini dianggarkan hanya RM2.60.

Mohd. Tazli, pensyarah Jabatan Kejuruteraan Kimia yang berasal dari Mata Air, Perlis itu begitu optimis penghasilan biodisel daripada biji getah ini boleh dikomersialkan dengan lebih serius pada masa depan berdasarkan beberapa maklum balas yang diperoleh daripada beberapa buah negara seperti Australia.

Katanya, pihaknya memerlukan peruntukan sebanyak RM3 hingga RM4 juta untuk membina sebuah loji penapisan biodisel ini.

‘‘Kami menganggarkan setiap 100 hektar ladang getah boleh dibina sebuah kilang berkapasiti sederhana untuk menghasilkan biodisel ini dan kilang ini boleh dibina dalam kawasan ladang getah itu sendiri,” katanya.

Beliau berkata, apa yang penting sekarang ialah mencari kaedah untuk mengutip biji getah yang bertaburan di ladang bagi mengurangkan kosnya.

‘‘Saya berharap dengan berjayanya pencetusan biodisel ini, penyelidik pokok getah dapat mencetuskan pula bagaimana untuk menambah pengeluaran biji getah dari setiap pokok,” katanya.


p/s: tahniah buat Tazli....teruskan usaha.

No comments:

Post a Comment